• 1405/04/03 - 10:29
  • - تعداد بازدید: 41
  • - تعداد بازدیدکننده: 37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

چگونه می‌توان با گزارش‌دهی هوشمند، خطاهای پزشکی را به حداقل رساند؟

ایمنی بیمار به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت خدمات درمانی، با هدف کاهش خطاهای پزشکی و ارتقای سطح ایمنی و رضایت بیماران، نیازمند اجرای دقیق دستورالعمل‌ها و گزارش به‌موقع خطاها در مراکز درمانی است.

372696.mp3 چگونه می‌توان با گزارش‌دهی هوشمند، خطاهای پزشکی را به حداقل رساند؟
ایمنی بیمار؛ از پیشگیری خطاهای درمانی تا ارتقای کیفیت خدمات سلامت

به گزارش روابط عمومی بیمارستان شهدای هفتم تیر، توجه به ایمنی بیمار، امروزه به یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی کیفیت خدمات درمانی در مراکز سلامت تبدیل شده است؛ موضوعی که نقش بسزایی در کاهش خطاهای پزشکی، افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقای اعتماد عمومی به نظام درمان دارد. رعایت اصول و استانداردهای ایمنی، علاوه بر حفظ سلامت بیماران، می‌تواند زمینه‌ساز ارائه خدمات درمانی مؤثرتر و ایمن‌تر باشد.

 

صدیقه سادات کسائی زادگان؛ کارشناس ارشد پرستاری و ایمنی بیمار  در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی بیمارستان شهدای هفتم تیر اظهار کرد: ایمنی بیمار به معنای پیشگیری از آسیب‌های قابل اجتناب در فرآیند مراقبت و درمان است و رعایت استانداردهای ایمنی، نقش مهمی در کاهش خطاهای پزشکی و ارتقای کیفیت خدمات درمانی دارد.

 

وی افزود: موضوعاتی نظیر بازدید مدیریتی ایمنی، شاخص‌های ایمنی، راه‌های پیشگیری از سقوط بیماران، شناسایی بیماران آسیب‌پذیر و پرخطر، تحلیل ریشه‌ای خطاها (RCA)، تلفیق دارویی و رضایت آگاهانه از جمله محورهای مهم در حوزه ایمنی بیمار محسوب می‌شوند که توجه به آن‌ها می‌تواند از بروز بسیاری از حوادث ناخواسته جلوگیری کند.

 

کارشناس ایمنی بیمار بیمارستان شهدای هفتم تیر همچنین با تأکید بر اهمیت ثبت و گزارش خطاهای پزشکی و حوادث ناخواسته بیان کرد: گزارش صحیح و به‌موقع خطاها، نه‌تنها به شناسایی نقاط ضعف و پیشگیری از تکرار حوادث کمک می‌کند، بلکه یکی از مؤثرترین ابزارها برای ارتقای ایمنی بیمار و بهبود فرآیندهای درمانی در مراکز درمانی به شمار می‌رود.

 

وی ادامه داد: اجرای دقیق دستورالعمل‌ها، توجه ویژه به شرایط بیماران پرخطر و رعایت اصول استاندارد در تمامی مراحل مراقبت، از مهم‌ترین عوامل ایجاد محیطی ایمن برای بیماران است و کادر درمان نقش بسیار مهمی در تحقق این هدف دارند.

 

کسائی زادگان در پایان خاطرنشان کرد: ایمنی بیمار یک مسئولیت مشترک و سازمانی است و دستیابی به آن نیازمند همکاری، دقت و پایبندی همه‌جانبه کادر درمان به اصول حرفه‌ای و استانداردهای ایمنی است.

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 372696
کپی لینک کوتاه:
 حبیب بشیری
خبرنگار:

حبیب بشیری

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لطفا عبارت مورد نظر را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید
تنظیمات قالب